17 Eylül 2011 Cumartesi
A-KENT KAZANMAYA DEVAM EDİYOR
KÖŞETAŞI REHA İLHAN YİNE ULAŞIM , YİNE A-KENT Şehrin ulaşım planının yapılıp uygulanması tamamen bilimsel bir alt yapı ve birikim gerektiriyordu. Şehrin Üniversitesinin rektörlüğünü yapmış bir profesörün bu konuyu çalışma gündemine almaması düşünülemez. Seçildi ve ulaşıp planı çalışmasını başlattı. Uzmanlar getirtmesi, onların bu konuyu çalışmaları şarttı. Ama en önemlisi hazırlanan ulaşım planı uygulamasını kullanacak olan insanlardı. Hatta uygulamanın olmazsa olmazı şoförler. Bu iki unsur bilimsel çalışmanın dışında bırakılınca ortaya , uygulamanın ertesi günü düzeltilmesi gereken ve hala her gün yeniden düzeltilen yanlışlıklar toplamı çıktı. Konyaaltı depolama noktasından otobüse bindim.Durak dışı bekleme yapan bir kalabalığı almak için duran şoför,onlara durakta beklemeleri gerektiğini ya da Büyükşehir’e e-mail atarak bu noktanın durak olmasını istemeleri konusunda sakin ve saygılı bir şekilde uyardı. Kartında yetersiz bakiye uyarısı alan ve cüzdanından bir tomar kart çıkaran genci kenarda beklemesini söyleyerek bütün yolcuları aldı.Sonra gencin cüzdanından çıkardığı yedi adet kullan at biletlerin tümünü cihazda okuttu.Hepsi de yetersiz bakiye uyarısı verdi.Kendi şifresini cihaza girdi kartları tekrar okuttu.Birisi boştu.diğerleri cihazın çekmesi gereken 1,70 kuruştan az olmak üzere para yüklüydü. Şimdi burada duralım. Hocam sende dur…Derin bir nefes al ve hesabını yap. Altı kartta 1,70 kuruşun altında olmak üzere en fazla toplam kaç lira olur.? Peki en az kaç lira olur? Üniversite giriş sorusu gibi gelen bu sorunun cevabı , aslında Antalya’da yaşanmakta olan vahşi ulaşım ücret politikasının açıklaması. Üç farklı kullanım ücreti bilindiğine göre elden satılan ve kullan at denilen bu kartların içinde ki miktar optimal kullanım için ne olmalıdır ki vatandaş verdiği paranın karşılığını alsın.? Bunlar Hocaya sorduğum sorular. Biliyorum ki Hoca kendisine soru sorulmasını sever. Ben de sorularıma cevap almayı seviyorum. Beş lira verip kart aldınız.Üç kez 1,50 kuruş çektirerek kullandınız.Şimdi kartınızda 50 kuruş okuma cihazının ekranında bir çarpı ve kulaklarda kötü bir sese sahipsiniz. Kartı yeniden doldurmak için aranıp bulduğunuz dolum bayisi bu kartlara dolum yapamadıklarını sistemlerinin bu kartları tanımadığını söylüyor.Ne yaparsınız? Bu soruyu vatandaşa sordum. Yanıtını aldım. “Adı üstünde kullan at kardeşim..Tabii ki atarım onunla mı uğraşacağım.” Hikayemize geri dönelim. Sakin ve saygılı sesli şoförümüz bütün kartları kendi şifresi ile okutup bakiyelerini gördükten sonra ( çünkü siz sadece bir çarpı görüp kötü ses duyabiliyorsunuz.Bu bilgiye ancak özel bir şifre ile ulaşılabiliyor.)Kartların içinde ki paranın miktarını topladı ve genç yolcuya dönerek ,” sen şimdi bana 1,20 kuruş veriyorsun ben de sana 5 liralık yeni bir kart veriyorum.” Dedi. Bütün yolcular yaşadığımız bu yeni deneyimden çok etkilenmiştik. Sisteme dahil edilen bir şoförün nasıl çözücü olabileceğini görmüştük. Çocuk yeni kartını okutup arkaya geçtiğinde , sağ çaprazında oturduğum şoföre gençten aldığı O kartları ne yapacağını sordum. Önümüzde ki durağa yanaşırken gözünü yoldan ayırmadan verdi cevabını. “Depolama alanının orada doldurtup yeniden kullandıracağım.”Vatandaşın parası neden haksız yere yansın ki , neden bir şirketin cebine girsin ki? Doğrusu benim için ağır bir ders oldu bu açıklama. Evet…Yeni ulaşım aktörü olan A-Kent , işe başladığından beri beceriksizlik , eksiklik , deneyimsizlik filan derken Antalyalıların çok canını yaktı. Ama galiba bu kez durum bu sözcüklerle açıklanamayacak kadar kötü. A-Kent firması , Büyükşehir belediyesi üzerinden yürüttüğü bu kötü uygulamalara bir son vermeli. Bence Büyükşehir Belediye başkanı A-Kent firmasının bu kötü uygulamaları konusunda daha duyarlı olmalı ve işleri yeni kurulan Ulaşım şirketinin kontrolüne vermeli. Belediyeler ne yapıyorlarsa şehirlerinde yaşayan insanlar için yapıyorlar. Bütün uygulamaların insanların lehine çözülmesi gerekirken ,şirketlerin öncelikli olmaları kabul edilemez. Ücretlendirme konusu derhal vatandaş lehine çözülmelidir. Kartların dolum konusu uygulamaya başlamadan önce çözülmeliyken bunu yapmayan şirketin üstüne haksız para kazanması derhal önlenmelidir.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)